Podstawowe zasady gry
Krążek waży około 1,2 kg.
Międzynarodowy mecz trwa 33 minuty tzn.: 2 połowy po 15 minut + 3 minuty przerwy pomiędzy nimi.
Ewentualny dodatkowy czas to 10 min. zaczyna się po 3 min przerwie po meczu głównym. Jak nikt nie strzeli to gramy do tzw. "nagłej śmierci"
Podczas dwóch ostanich minut meczu zegar jest wstrzymywany podczas każdej przerwy w grze.
Grę zaczyna się z przeciwległych końców basenu z jedną ręką na krańcu basenu.
Jest 10 członków drużyny, ale tylko 6 osób może przebywać w tym samym czasie w basenie.
Dlatego podczas oficjalnych meczów dokonuje się szybkich zmian, tak aby gra cały czas toczyła się na najwyższych obrotach.
ZASADY GRY W HOKEJA - PRZEPISY
2.1 Drużyna
2.1.1 W zawodach miedzynarodowych federacja może wystawić 12 graczy. Na mecz zgłasza 10 osób: 6 graczy w wodzie, 4 na ławce rezerwowych
5.1.1.2 Kapitan znajduje sie w każdej drużynie i tylko on może rozmawiać, lub zgłaszać sprzeciw sędziemu, w basenie znajduje się sędzia główny plus 2 pomocników sędziego.
4.1 Zasady gry
4.1.6.1 Krążek podczas gry MOŻE opierać się o palec wskazujący, podczas kiedy ręka w sposób naturalny trzyma kijek.
4.1.4 Zmiana rąk podczas kontaktu z krążkiem jest dozwolona.
4.1.4.1 Gracz może trzymać oburącz kijek, w czasie, kiedy nie ma kontaktu z krążkiem.
Jeśli gracz ma kontakt z krążkiem, wolna ręka nie może być użyta do przytrzymywania; kijka, lub ręki z kijkiem.
4.1.6 W żadnym wypadku gracz nie może dotykać wolną, lub grającą ręką krążka. Jeśli przypadkowo krążek dotknie ręki, nie będzie to uznane jako gra krążkiem, chyba że robi to celowo, umyślnie.
4.2 Czas gry
Miedzynarodowy mecz trwa 33 minuty: 2 razy po 15 min, + 3 minuty przerwy.
Dogrywka 2 razy po 5 min. i zasada "złotej bramki"
Jeśli nie padnie rostrzygająca bramka: po 1 min przerwy gra zostaje wznowiona, aż padnie bramka.
4.4.2.7 Rezerwowi siedząc na krawędzi basenu nie mogą mieć nóg ani płetw zanurzonych w wodzie.
5.3 Przewinienia, Naruszenia
5.1.1 Sędzia zauważywszy faul może zastosować przywilej korzyści, w tym wypadku faul nie miał miejsca, ale osoba powodująca faul, kiedy przerwana zostaje gra, może być przez sędziego odesłana na ławkę kar.
5.3.10 Blokowanie krążka czymkolwiek innym niż kijek
5.3.4 Więcej niż 6 zawodników z jednej drużyny w wodzie
5.3.6 Granie krążkiem wolną lub grającą ręką, dotyczy to również prowadzenie krążka palcem wskazującym (krążek może się opierać o palec, ale nie być prowadzony palcem)
5.3... Niedozwolonym jest: jakiekolwiek blokowanie, przykrywanie ciałem, lub ekwipunkiem przez przeciwnika, który nie jest w posiadaniu krążka. Sędzia może odesłać osobę powodującą faul na: 2 min, 5 min. lub na cały mecz.
6.6 Faul
6.6.2.2 Sędzia kładzie krążek, gdzie zostało popełnione przewinienie, drużyna która faulowała cofa się o 3 metry od krążka (imaginary line), na znak sędziego gra zostaje wznowiona przez drużynę poszkodowaną. Po sygnale sędziego, drużyna atakująca musi zacząć akcję w ciągu 5 sek., jeśli tego nie uczyni, krążek staje się neutralny. (tzn. obie drużyny wycofują się na 3 metry od krążka i na dany znak od sędziego startują).
6.8 Karny
Jeśli popełniony zastanie faul w obrębie 3 metrów od bramki, sędzia podyktować może rzut karny.
Krążek położony zostaje 3 metry od bramki.
Kapitan wybiera dwóch atakujących z drużyny wykonującej karnego, a kapitan drużyny broniącej wybiera 1-go gracza, który przed rozpoczęciem wykonywania karnego, musi jedną ręką trzymać krawędż basenu.
Po sygnale sędziego, drużyna atakująca musi zacząć akcję w ciągu 5 sek., jeśli tego nie uczyni, karny zostaje unieważniony.
Jeśli krążek zostanie wypchniety poza pole karne, karny zostaje unieważniony.
15.2.3.4 Rezerwowy z "ławki" zmieniając kolegę z drużyny, musi zaczekać aż ten wyjdzie z wody. Jeżeli w wodzie będzie znajdować się więcej zawodników niż powinno, na drużynę nałożona zostanie kara.
15.2.1.10 Rezerwowi wchodząc do wody mogą uczynić to skokiem "na główkę" lub "na nogi", ale NIE dozwolone jest to, jeżeli akcja odbywa się w promieniu 3 m od lini brzegu, gdzie znajdują się rezerwowi.
15.2.1.11 Rezerwowy wprowadzony do gry musi dotkąć swojej lini końcowej, np. po zdobytym golu, lub po karnym, ale nie musi tego robić jeżeli krążek jest już w grze.